Dus naast strategieën, structuren en systemen is vooral aandacht voor alle aspecten van de ‘Human Resources’ binnen de organisatie van cruciaal belang. Een goed idee, uitgevoerd door een daarvoor niet geschikte medewerker levert vaak niets dan schade. Een geweldige medewerker op pad sturen met een slecht plan: Er komt altijd wat uit!
Omdat organiseren steeds in een specifieke situatie plaatsvindt, kan men zeggen dat er niet een beste manier van organiseren bestaat. In alle situaties moet gezocht kantoorruimte huren eindhoven worden naar een situatiegebonden oplossing. Structurering heeft betrekking op het probleem van het ontwerpen van een organisatiestructuur, waarbinnen mensen en middelen worden afgestemd op de te bereiken doelstellingen van de organisatie. Getracht wordt een optimale oplossing te vinden voor zowel de externe als interne afstemming. Bij het ontwerpen van een organisatiestructuur speelt zowel de organieke als de personele structuur een rol.
Organieke structuur Binnen een organisatie, waarin mensen samenwerken voor het bereiken van een bepaald doel, zullen in eerste instantie alle werkzaamheden over verschillende functies verdeeld moeten worden. Vervolgens zullen organen gevormd moeten worden, waarbinnen bepaalde (groepen) functies worden vervuld. Dit noemt men de organieke structuur. Tevens zullen coördinatiemechanismen moeten worden ingebouwd om alle verdeelde werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Het ontwerpen van een raamwerk waarbinnen personen werkzaam zijn, is dus zowel een vraagstuk van arbeidsverdeling als van coördinatie.
Personele structuur Nadat de functies in organen zijn onderverdeeld dient de personele structuur te kantoorruimte huren rotterdam worden vastgesteld. De personele structuur heeft betrekking op de mensen in de organisatie. Bij het vaststellen van de personele structuur wordt aandacht besteed aan: • hiërarchische verhoudingen: door wie worden opdrachten gegeven; • bevoegdheden: wie mag bepaalde beslissingen nemen; • personele bezetting: welke medewerker(s) zijn werkzaam op bepaalde afdelingen en in welke functies; • communicatie: wie informeert anderen en op welke wijze.