Nieuwe rollen en ‘oude patronen’

Gerelateerde afbeelding

Nieuwe rollen en ‘oude patronen’ van splitsing en samenvoeging Als voorbeeld kan de krantenindustrie dienen waar tot voor kon deze kernprocessen in een geïntegreerde keten waren georganiseerd: klantbehandeling (lezers én adverteerders), productie en productontwikkeling (nieuws, opiniepagina’s enz.) en de uitgebreide infrastructuur ( drukfaciliteiten én distributie met eigen vervoer). Unbundling ofwel differentiatie maakt dat bijvoorbeeld in de VS steeds meer (sub-)fasen worden uitbesteed (ge’outsourced’) en tot zelfstandige ondernemingsactiviteit worden verheven. Gepaard gaande met specialisatie zien we co-working space eindhoven bijvoorbeeld dat productinnovatie als fase in een totaal proces in zelfstandige, gespecialiseerde ondernemingen vanuit de biotechnologie wordt verbijzonderd en zich richt op specifieke technieken, denk aan het in kaart brengen van genenpatronen. Oorspronkelijke bedrijven in deze industriële activiteiten nemen dan in financiële zin deel in of gaan allianties aan met dit soort ‘nieuwe’ nicheplayers. Binnen de gevestigde kaders zien we in deze tijd een herdefiniëring van traditionele rollen van grote (geïntegreerde) bedrijven om daarna in voorkomende gevallen fundamentele veranderingen aan te brengen in de wijze waarop men de ondernemingsactiviteit in kernactiviteit wenst in de richten, zowel business to business (B2B) als op de consument gerichte ondernemingsactiviteiten (B2C). De laatste tijd zien we dan ook dat vele ondernemingen hun positie en rol in de (verticale) bedrijfskolom opnieuw onder ogen zien en zich de vraag stellen of ze toeleverancier of regisseur willen zijn/worden, dan wel nichespeler of een dominante marktpartij. Ook worden aan verkoop- en inkoopkant horizontale samenwerkingsverbanden verkend en wordt nagegaan met welke andere sectoren en voor welke doelgroepen samenwerkingsverbanden kunnen worden aangegaan, denk co-working space rotterdam bijvoorbeeld aan Unilever en Ford (zie ook subparagraaf 1 1 . 5.5 ). Overigens is men in veel gevallen op zoek naar partners voor uitvoering van (delen van) het primaire proces. De vraag is dan: zelf doen of uitbesteden, zelfs soms van kernactiviteiten. Vanuit de keten van waardetoevoeging is het dan de vraag welke positie een bedrijf in een netwerk van aan elkaar gerelateerde bedrijven wil (blijven of gaan) innemen en welke rollen men daartoe wil vervullen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *