Fase 4: beslissen

Gerelateerde afbeelding
Om in de vierde fase van het besluitvormingsproces tot een keuze te kunnen komen, is het noodzakelijk de gevolgen van de verschillende oplossingsmogelijkheden te relateren keuzecrireria aan één of meer keuzecriteria. Het proces van besluitvorming wordt in gang gezet omdat informatie is verzameld of ontvangen die erop duidt dat er een probleem bestaat of dreigt te ontstaan. Het ligt dan voor de hand dat als keuzecriterium wordt gehanteerd de mate waarin elke van de gevonden oplossingsmogelijkheden bijdraagt tot het bereiken van een gewenste toestand.
De situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen dat twee alternatieven tot hetzelfde eindresultaat leiden, zij het op verschillende wijzen. In een dergelijk geval is het noodzakelijk een nadere uitspraak te doen over de weg die men wil bewandelen. Stel het geval dat een bedrijf zich in een buitenlandse markt wil gaan begeven, waarbij twee mogelijkheden ontstaan, te weten: het vestigen van een eigen verkoopkantoor in dat gebied of het aangaan van een overeenkomst met een buitenlandse verkoopagent. Hoewel in beide gevallen hetzelfde eindresultaat wordt verwacht, bestaan er niettemin toch enige verschillen, bijvoorbeeld in termen van kosten en risico. Het bereiken van het einddoel is veelal een onvoldoende selectiecriterium, hetgeen betekent dat dit moet worden aangevuld met een co-working space eindhoven randvoorwaarden aantal randvoorwaarden waaraan de te kiezen oplossing ook moet voldoen. Deze randvoorwaarden kunnen onder meer betrekking hebben op de termijn waarop het doel moet worden bereikt, op de middelen die de organisatie voor een activiteit ter beschikking wil stellen, alsmede op het risico dat men bereid is te lopen.
De keuze wordt moeilijker als niet één maar meer doelen tegelijkertijd dienen te worden bereikt. In een dergelijke situatie is het onwaarschijnlijk dat de alternatieven alle in deze! priorireirenlijsr de mate de gestelde doelen zullen realiseren. Er moet dan een prioriteitenlijst komen. In dit verband valt bijvoorbeeld te denken aan twee mogelijke wijzen van organiseren, één waarbij de efficiency wordt opgevoerd met relatief lage arbeidsvoldoening en een andere mogelijkheid waarbij de mogelijkheden tot het verkrijgen “.an bevrediging in het werk worden vergroot, maar de productiviteit naar verwachting lager zal worden. Beide aspecten in deze oplossingen zijn van belang voor de organisatie. Een dergelijk dilemma is veelal via een compromis te overbruggen, waarbij overleg met de betrokken organisatieleden is geboden.
beslissen Beslissen houdt doorgaans in dat beslissers niet alles met zekerheid weten en dat de gegevens waarvan men uitgaat niet absoluut zeker zijn. Er is veelal gebrek aan informatie over toekomstige ontwikkelingen. Het verzamelen van extra informatie is dan een mogelijkheid beperking onzekerheid om de onzekerheid te beperken. Hierbij moet evenwel worden bedacht dat dit extra tijd exrra rijd en geld en geld vergt, terwijl het niet zeker is dat ook alle relevante informatie wordt verkregen. Wat de co-working space rotterdam factor tijd betreft, kan het zijn dat een beslissing niet kan worden uitgesteld omdat dan mogelijk de kans is verkeken en een beoogd resultaat niet meer kan worden behaald. Op deze wijze is hier sprake van een belangrijk afwegingsprobleem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *